Яслена възраст (1г.-1,6г.)

 

Яслена възраст (1г.-1,6г.)





В яслената възраст развитието на опорно-двигателния апарат и когнитивните процеси е паралелно. В този период промените протичат плавно. От година до година и половина детето прави своят „прощъпулник“. Развива и обогатява своята двигателна активност, предимно през подражанието на възрастните.

Напредъка му в общ план разчита на принципа „опит-грешка“.

В храненето: Лъжичката е вече стабилна в ръцете му. Изразява желание само да се храни и следва възрастния да уважи желанието му.

В активното внимание: вече може да го задържа до 15 мин. Разгръща се емоционално – волевата дейност. Развиват се мисленето и речта. Фонда от съществителни имена се обогатява. Речевото функциониране не е гладко. Може да период на застой, или по-късно проговаряне. Особено подходящи са интерактивните занимателни книжки. На детето му харесва и се радва да имитира и преповтаря звуци, жестове, мимики. Подражава на чужди действия.

Физиологични нужди: В този период норма е, детето да започне да съобщава все по-често за физиологичните си нужди. Добре е възрастните, полагащи преки грижи за детето да отчетат тази негова  готовност и да се впуснат в приучаването му към гърне или тоалетна чиния - постепенно и постоянно, без да се отказват.

Детската активност и развитие  в този период зависят от вас – възрастните!

Правилното артикулиране на думите от възрастния, бавния темп на говорене, допускането детската активност да е приоритетна пред действието на възрастния, стимулира развитието на детската реч. Чрез имитиране на поведението на възрастните говорещото дете лесно развива когнитивните процеси и диференцира емоциите си. Същото все по-умело започва да изразява собствените си чувства с мимика, жест, поведенчески акт – облечени в думи.

В този възрастов период детето започва да показва, че различава добро от лошо, красиво от грозно, желано от нежелано. Напр. целува или отблъсква някой друг.

В психичното си израстване детето вече е постигнало  възприемането на себе си като нещо различно от другите индивиди; самообособило се е, без да се е самоосъзнало.

Примерна стимулираща и развиваща игра е играта с пясък. 

Игра с пясък: играта с пясък, пресипването, пълненето, създаването на формички е изключително полезно за детето. Така развивате фините му движения и въображението му. Ако не можете да излезете навън, напълнете купа с царевично брашно и му дайте няколко безопасни домакински прибори – лъжици, мерилки, чашки и съдчета.

След игра: Масажът може да помогне на детето да се отпусне, след като дълго време е било активно. Може да легне на удобно място или в скута ви, преди да преминете към действие. Затъмнена стая и/или релаксираща музика са вашите помощници. Започнете лек масаж от скалпа в посока към краката. Преминете с движения надолу през ръчичките и пръстчетата. Силата на натиска е индивидуално преживяване за приятно усещане и релакс. Водете се от детето. Знайте, че вашето спокойствие ще се предаде и на детето като му помогне да се отпусне.

Масажът развива чувствителността на допир на детето и заздравява връзката помежду ви.

 

 * * *

Даниела Христова - детско - юношески психолог, психотерапевт базово ниво
тел. 0878713855
е-mail:detski_psiholog@abv.bg

Коментари