Яслена възраст (1г.-1,6г.)
В
яслената възраст развитието на опорно-двигателния апарат и когнитивните процеси
е паралелно. В този период промените протичат плавно. От година до година и
половина детето прави своят „прощъпулник“. Развива и обогатява своята
двигателна активност, предимно през подражанието на възрастните.
Напредъка
му в общ план разчита на принципа „опит-грешка“.
В храненето: Лъжичката
е вече стабилна в ръцете му. Изразява желание само да се храни и следва
възрастния да уважи желанието му.
В активното внимание: вече
може да го задържа до 15 мин. Разгръща се емоционално – волевата дейност.
Развиват се мисленето и речта. Фонда от съществителни имена се обогатява.
Речевото функциониране не е гладко. Може да период на застой, или по-късно
проговаряне. Особено подходящи са интерактивните занимателни книжки. На детето
му харесва и се радва да имитира и преповтаря звуци, жестове, мимики. Подражава
на чужди действия.
Физиологични нужди: В
този период норма е, детето да започне да съобщава все по-често за
физиологичните си нужди. Добре е възрастните, полагащи преки грижи за детето да
отчетат тази негова готовност и да се
впуснат в приучаването му към гърне или тоалетна чиния - постепенно и
постоянно, без да се отказват.
Детската
активност и развитие в този период
зависят от вас – възрастните!
Правилното
артикулиране на думите от възрастния, бавния темп на говорене, допускането
детската активност да е приоритетна пред действието на възрастния, стимулира
развитието на детската реч. Чрез имитиране на поведението на възрастните
говорещото дете лесно развива когнитивните процеси и диференцира емоциите си.
Същото все по-умело започва да изразява собствените си чувства с мимика, жест,
поведенчески акт – облечени в думи.
В
този възрастов период детето започва да показва, че различава добро от лошо,
красиво от грозно, желано от нежелано. Напр. целува или отблъсква някой друг.
В
психичното си израстване детето вече е постигнало възприемането на себе си като нещо различно
от другите индивиди; самообособило се е, без да се е самоосъзнало.
Примерна
стимулираща и развиваща игра е играта с пясък.
Игра с пясък: играта
с пясък, пресипването, пълненето, създаването на формички е изключително
полезно за детето. Така развивате фините му движения и въображението му. Ако не
можете да излезете навън, напълнете купа с царевично брашно и му дайте няколко
безопасни домакински прибори – лъжици, мерилки, чашки и съдчета.
След
игра: Масажът може да помогне на детето да се отпусне, след
като дълго време е било активно. Може да легне на удобно място или в скута ви,
преди да преминете към действие. Затъмнена стая и/или релаксираща музика са
вашите помощници. Започнете лек масаж от скалпа в посока към краката. Преминете
с движения надолу през ръчичките и пръстчетата. Силата на натиска е
индивидуално преживяване за приятно усещане и релакс. Водете се от детето.
Знайте, че вашето спокойствие ще се предаде и на детето като му помогне да се
отпусне.
Масажът развива чувствителността на допир
на детето и заздравява връзката помежду ви.
тел. 0878713855
е-mail:detski_psiholog@abv.bg
Коментари
Публикуване на коментар